De Botlekbrug is een van de grootste hefbruggen in Europa met een totale lengte van 1.200 m met 2 hefdelen van 5.000 ton per hefdeel. De brug ligt over de Oude Maas, een belangrijke hoofdvaarweg met druk (zee-) scheepvaartverkeer, en wordt gebruikt voor zowel spoor- als wegverkeer. De brug is sinds november 2015 in gebruik voor wegverkeer in beide richtingen en vervangt de oude Botlekbrug die inmiddels gesloopt is. Doordat de doorvaarthoogte van de nieuwe brug 6 m hoger is dan de doorvaarthoogte van de oude Botlekbrug, hoeft de brug minder vaak open (per dag gemiddeld 30 keer minder). De brug heeft 2 rijbanen (A15) met 2 rijstroken per richting voor wegverkeer en sinds 2017 ook een aparte verbinding voor langzaam verkeer, fietsers en voetgangers. Sinds 2021 kunnen ook de goederentreinen over de brug.
Theo Pernot, Senior Adviseur bij Mijnsen, vertelt over zijn bijdrage aan dit project:
“Ik ben in 2017 aan het RWS-projectteam toegevoegd als Systeem Integrator voor de realisatie van het spoor over de Botlekbrug. Het spoor is aangelegd terwijl de brug in bedrijf bleef voor het weg- en scheepvaartverkeer. Hierbij is dankbaar gebruik gemaakt van de redundante uitvoering van de brug met 2 hefdelen, zodat er altijd 1 hefdeel beschikbaar is voor de scheepvaart.
Ik heb mij binnen het projectteam van Rijkswaterstaat beziggehouden met onderstaande zaken:
Het mooie aan dit project vond ik met name het brede scala van de werkzaamheden: